måndag 30 januari 2012

Lär dig klippa hår

Det är kanske inte så lätt att klippa håret på sig själv men man kan ju alltid byta tjänster med en kompis eller om man har barn, öva på att klippa dom då det oftast är lättare att klippa barn som inte har så mycket hår eller höga pretentioner på resultatet. Jag hittade inte många bra länkar med utförliga bilder på Google, men det finns säkert bra utförliga böcker att låna på biblioteket även nuförtiden. Börja te x med att toppa eller korta den befintliga frisyren och spara in ett till 2 besök hos frissan per år. Nästa gång du ska dit kolla hur de riktiga frisörerna gör och ta lärdom. Själv lärde jag mig när mina barn var små. Jag köpte mig en bra sax som jag bara har till hårklippning och senare investerade jag i en begagnad hårtrimmer som jag har haft stor nytta av, särskilt till korta pojkfrisyrer. Jag själv har långt hår så det är bara att toppa och så tonar jag håret med hårtoning för ca 60kr paketet. Min man gick till frissan 1 gång om året och jag klippte 5 gånger om året själv. Barnen gick aldrig till frisören. Sparar mycket pengar och man blir bättre och bättre för var gång. Jag lånade en bok om hårklippning med utförliga bilder.
http://blog.frisorska.se/2011/killfrisyr-steg-for-steg-hur-du-klipper-haret-sjalv/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar