tisdag 24 januari 2012

Koka bönor och linser själv

Tidigare förknippade jag vitabönor bara med Chilie con carne men har med åren har jag lärt mig att uppskatta bönor och linser mer och mer. Mina favoriter är kikärtor och jag kokar en större mängr på en gång och fryser in i mindre portioner (med kokspad) . Perfekt blir tomma mindre tetrabehållare t ex till grädde, krossade tomater mm. Jag diskar ur dessa och återanvänder dom, klistrar igen toppen med frystejp eller sätter en plädnypa för. Bönor och linser innehåller mycket proteiner och man kan med fördel byta ut en del av köttmängden i  tex grytor och soppor mot kokta bönor/linser. Färdigkokta är givetvis smidiga men dyra. En påse torkade kikärtor kostar inte många kronor och mängden ärtor blir betydligt större då de blötlagts och kokats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar